Kis hazánk sok-sok tudóssal büszkélkedhet, akik az autógyártás területén hoztak létre korszakalkotót, közülük Barényi Bélát szeretnénk most bemutatni nektek. Feltalálónk úttörő szerepet játszott a Volkswagen bogár születésében, és az autóbiztonsággal kapcsolatos tevékenysége is rendkívül jelentős, nevéhez több mint 2500 (!!!) találmány fűződik. Ezek jelentős része a mai modern autókban is megtalálható.
Barényi Béla 1907-ben született a Bécs melletti Hirtenbergben, a műszaki egyetemet az osztrák fővárosban végezte el. A gépjárművek világa egészen fiatalon beszippantotta: dolgozott az Astro-Fiat, majd a Steyr autogyárakban. 18 évesen már komolyan foglalkoztatta egy olcsó népautó megtervezése, és egy évvel később készített vázlata lett az alapja VW bogár formatervének.Később a Mercedes-Benznél helyezkedett el. Az ott töltött idő alatt a gyárat arra ösztönözte, hogy az autógyártás középpontjába a biztonságot helyezze. Barényi vezetésével a ’40-es években törésteszteket kezdtek végezni.
1951-ben szabadalmaztatta legfontosabb találmányát, a gyűrődési zónát, ami a mai napig meghatározza az autófejlesztésben a karosszériatervezés irányelvét. Találmányának köszönhetően a kocsi magja keményebb anyagból készült, így kevésbé sérült meg ütközéskor, és védte az utasok testi épségét.
Előremutató és felbecsülhetetlen haszonnal járó munkásságának elismeréseként Barényit a világon egyedüli élőként beválasztották a detroiti Autóipar Halhatatlanjainak csarnokába és utcát neveztek el róla Németországban, Olaszországban is.
Élete egyik utolsó riportjában arra a kérdésre, hogy miképp tudott ennyi dolgot kitalálni, így felelt: „Egész életemben csak racionálisan próbáltam gondolkodni”.