Néhány lépésre jár csak a Škoda az önvezető autótól, ugyanis szinte valamennyi modelljébe egyre több elem kerül be az intelligens vezetési rendszerek elemeiből. Hogy pontosan hol is tart jelenleg a területen világvezetőnek számító, azt Marx Róberttel a Škoda Végh Autóház értékesítőjével vettük végig.
Nagyon egyszerűen úgy fogalmazhatnánk meg, mit is értünk intelligens vezetési rendszereken, hogy gyakorlatilag minden automatikusan működő funkciót, amely a vezető és utasok biztonságát, kényelmét szolgálja.
Kicsit visszapillantva „a hőskorba”, folyamatosan kerültek be a kocsikba olyan szerkezetek, mint a tempomat (természetesen az Egyesült Államokban, a Chrysler vezette be 1958-ban), az elektromos ablakemelő, a klímaberendezés, aztán a tolatóradar, vagyis az elmúlt 25-30 évben komoly technikai forradalom zajlott az autóiparban.
A Škoda jelenleg számos, az intelligens vezetési rendszerekhez tartozó funkciót kínál a különböző modelljeihez, ezek beépítés esetén is ki és bekapcsolhatóak, a vezető el tudja dönteni, mikor használja ezeket.
Front Assist: ráfutás elleni védelem
Az autóba épített érzékelő a túl kicsi követési távolságra (ez állítható) figyelmezteti a sofőrt. Ha a vezető nem reagál a riasztásra, akkor helyzetfüggő fékezéssel lelassítja, vagy vészhelyzet esetén akár meg is állítja a kocsit. A rendszer 65 kilométer per óra jármű-sebesség alatt az útra lépő gyalogost is azonosítja, és hasonló módon riaszt és fékez.
Adaptív tempomat és sávtartó: ügyel a többi közlekedőre
A sebességtartó automatika radarjai már az előttünk haladó autókat is figyelik, ezekhez mérten tudjuk beállítani, milyen gyorsan haladjunk, milyen legyen a követési távolság. Amennyiben a Škodánkban sávtartó rendszer is van, automata váltó esetében az autó magától is elaraszol a forgalmi dugóban. A sávtartó asszisztens (Lane Assist) a figyelmetlenség miatt bekövetkezett sávelhagyás esetén lép működésbe aktív kormányzással vagy fékezéssel.
Oly módon, hogy 5 másodperc elteltével sípol és kiírja, hogy vegyük vissza a kormányzást, majd 2-3 másodperc múlva egy kis fékezés következik, természetesen ismét sípol a műszer és írásban is újra figyelmeztet.
Újabb és 2-3 másodperc elteltével jön az utolsó figyelmeztetés. A Superb esetében ez az idő alatt (30 másodperc) már 5 fékezés és 8 sípolás történt, ezután viszont már nincs több riadó, a gépkocsi kiteszi a vészvillogót és állóra fékez. (Bízhatunk embertársainkban, hogy valaki megáll és segít nekünk.)
Holttér-figyelő: nincs több lopakodó üzemmódban érkező autó
A rendszerhez tartozó radarok érzékelik azokat a járműveket, amelyek visszapillantó tükrök holtterében haladnak. Mindez nagyon jól jön több sávos utakon, autópályákon – az így érzékelt autókra a tükrökben felvillanó ikonok hívják fel a sofőr figyelmét.
Távolsági fényasszisztens: tisztán látunk és látszunk
A rendszer (Smart Light Assist) a távolsági fényszórókat szabályozza többféle módon. Szembejövő autók esetén nem kapcsolja le automatikusan az izzókat, hanem az azok elé leengedett maszkkal kitakarja a fénycsóva azon részé, amely elvakítaná a másik autóst. A rendszer érzékeli az autónk sebességét, így gyorsítás és lassítás esetén is a legoptimálisabb helyzetbe állítja lámpákat, ráadásul mindvégig reflektorral világítja meg az árokpartot, gondolva a kiugró vadakra.
Parkolási asszisztens: beállás a megfelelő helyre
A Park Assist névre hallgató rendszer felismeri a megfelelő méretű parkolóhelyet, orral, farral, merőlegesen képes beállni. Az elektronika kezeli a kormányt, a vezetőnek maradnak a pedálok, így nagy segítséget kapnak azok, akiknek gondot okoz a manapság zsúfolt parkolóhelyekre történő beállás.
Mikor az ügyünket elintézve visszamegyünk a kocsinkhoz a gomb megnyomásával ki is áll a parkolóhelyről – ez főként akkor hasznos, ha időközben más közelebb állt hozzánk, mint amikor a kocsit elhagytuk.
Vészhívó rendszer: üzenet a mentőknek
Korábban írtunk már arról a biztonsági rendszerről, amely baleset esetén (ha kinyílnak a légzsákok) automatikusan vészjelzést küld a segélyközpontba és egyben továbbítja az autó helyzetét, illetve a bekapcsolt biztonsági övek számát. Ütközés esetén a Škodákban (bizonyos modellekben) működésbe lép a másodlagos ütközést gátló funkció: ennek lényege, hogy a nem sérült kereket visszaállítja a karambol előtti helyzetbe, így elkerülhető, hogy az autó átsodródjon a másik sávba (ebben a szituációban a fékek működtetésével próbálja meg elérni, hogy a sávon belül maradjunk).
Proaktív balesetvédelmi rendszer: felkészül a rossz verzióra
Ha aktív a rendszer, akkor a kanyarokban képes kiszámítani az ideális ívet. Amennyiben ettől jelentősen eltér a jármű, azt vészhelyzetnek ítéli meg és felkészíti a kocsit a várható ütközésre, balesetre. Külön elektromos motorok feszítik meg az öveket, a nyitott oldalsó és tetőablakok bezáródnak – mindez tizedmásodperc alatt.
Marx Róbert tapasztalatai szerint a kényelmi funkciók (digitális klíma, tempomat, ülésfűtés, tolatóradar, telefonos kihangosító) mellett egyre többen keresik az intelligens vezetési rendszereket.
Hogy kinek, melyik nyeri el a tetszését, az sok tényezőtől függ, de vásárlás előtt mindenképpen érdemes ezekről is tájékozódni, hiszen a felsorolt elemek már elérhető áron választhatóak, több közülük pedig bizonyos modelleknél szériatartozék.